تفاوت در بیان ژن ها که در پیشرفت به سوی ابتلا به دیابت نوع یک، شناسایی شده اند

اول  آوریل 2021- تیمی از محققان از چندین کشور اروپایی و آمریکا، تفاوتهایی را در بیان ژن ها در کودکانی که بعداً به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند، کشف کردند. آنها در مقاله خود که در مجلهScience Translational Medicine  منتشر شده است، الگوهای رونویسی(ترانسکریپتوم) را در نمونه های خون جمع آوری شده از 400 کودک که در معرض خطر زیادی برای ابتلا به دیابت نوع 1 بودند، بررسی کردند.

دیابت نوع 1 که معمولاً کودکان را درگیر می کند، هنگامی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن به سلولهای بتا در جزایر لانگرهانس در پانکراس حمله کند. سلول های بتا براثر این حمله ی خودایمنی از بین می روند و کودک دیگر قادر به تولید انسولین نخواهد بود. دیابت نوع 1 یک بیماری مادام العمر است که با آزمایش مکرر قندخون و تزریق منظم انسولین کنترل می شود. تحقیقات قبلی نشان داده است که دیابت نوع 1، احتمالاً یک بیماری پیشرونده است، که در آن سیستم ایمنی به طور فزاینده ای سلولهای بتا در جزایر را هدف قرار می دهد. متأسفانه، هنوز نمی توان ابتلا به این بیماری را از قبل پیش بینی کرد. پزشکان دوست دارند مقداری زمان داشته باشند تا بتوانند از اثرات این بیماری بر سلامتی فرد جلوگیری کنند. شناسایی کودکانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، از طریق آزمایش ژنتیک امکان پذیر است. در این تلاش جدید، محققان به دنبال یافتن تغییر در بیان ژنهای کودکانی بودند که به احتمال زیاد به این بیماری مبتلا خواهند شد یا بعدتر به این بیماری مبتلا می شوند.

این کار شامل به دست آوردن و آزمایش نمونه های خون از کودکان شرکت کننده در مطالعه ی "عوامل محیطی تعیین کننده ی دیابت جوان" بود. همه کودکان شرکت کننده در این مطالعه، به عنوان افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 در نظر گرفته شدند. محققان فقط نمونه ی خون آن دسته از کودکانی را که واقعاً به این بیماری مبتلا شدند، بررسی کردند. در مجموع ، آنها 2013 نمونه از 400 کودک شرکت کننده در این مطالعه را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند، و به طور خاص به دنبال الگوهای رونویسی مختص این کودکان بودند. آنها تفاوت هایی را در بیان ژن ها در کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 با کودکان سالم کشف کردند، از جمله امضاهای ژنی در سلولهای کشنده ی طبیعی خود ایمنی. آنها می گویند تغییراتی که آنها در بیان این ژن ها شناسایی كرده اند، می تواند روزی برای پیش بینی ابتلای کودکان به دیابت نوع 1، قبل از تخریب سلولهای بتا مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-04-differences-gene-tracked-diabetes.html